اروپای آزاد

ساخت وبلاگ

ولسی جرگه افغانستان در یک رأی گیری علنی، امروز به نامزد وزیر دفاع، سرپرست ریاست امنیت ملی و یک عضو شورای ستره محکمه رأی اعتماد داد.

از ایجاد حکومت وحدت ملی تا کنون این نخستین بار است که وزیر دفاع افغانستان از سوی ولسی جرگۀ این کشور رأی اعتماد گرفته‎است.

ولسی جرگه افغانستان روز دوشنبه به عبدالله حبیبی وزیر دفاع افغانستان، معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی و محمد زمان سنگری عضو شورای عالی ستره محکمه رأی اعتماد داد.

ابراهیمی: پیروزی این مقام‎ها را برایشان مبارک می‎گوییم.

ابراهیمی: پیروزی این مقام‎ها را برایشان مبارک می‎گوییم.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس این جرگه پس از دادن رأی تائید اعضای این جرگه، خطاب به این مقام‎ها گفت:

"ما پیروزی این مقام‎ها را برایشان مبارک می‎گوییم و از خداوند برایشان توانایی خدمت، دفاع از کشور و تمامیت ارضی آرزو می‎کنیم."

این درحالیست که نزدیک به دو هفته پیش، سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور این مقام‎ها را برای گرفتن رأی اعتماد به ولسی جرگه افغانستان معرفی کرده بود.

در این روز در نشست عمومی ولسی جرگه ۲۲۴ نماینده مردم حضور داشتند و ۱۱۳ رأی برای نامزدان رأی تائید تعیین شده بود.

عبدالله حبیبی که پیش از این، به حیث رئیس ارکان این وزارت کار کرده‎است با ۱۶۷ رأی تائید اعضای ولسی جرگه به حیث وزیر دفاع انتخاب شد.

همینگونه معصوم ستانکزی که پیش از این، رئیس دارالانشای شورای عالی صلح و سرپرست وزارت دفاع افغانستان بوده‎است، با به دست آوردن ۱۶۱ رأی تائید به حیث رئیس عمومی امنیت ملی برگزیده شد.

محمد زمان سنگری که به حیث عضو شورای عالی ستره محکمه به ولسی جرگه معرفی شده بود با به دست آوردن ۱۳۲ رأی تائید به این سمت انتخاب شد.

با این همه، دو مقام امنیتی درحالی از سوی ولسی جرگه افغانستان رأی اعتماد گرفتند که نا امنی‎ها و مداخله‎های بیرونی در این کشور بیشتر از گذشته نگرانی‎ها را افزایش داده‎است.

عبدالله حبیبی وزیر دفاع افغانستان می‎گوید آوردن تغییر مثبت در سکتور امنیتی، مشارکت ملی توجه به جز و تام‎ها اولویت‎هایش است.

حبیبی: طرح برنامه‌های تاکتیکی، اوپراتیفی و ستراتیژیک را پس از مشوره رهبران عملی خواهم کرد.

حبیبی: طرح برنامه‌های تاکتیکی، اوپراتیفی و ستراتیژیک را پس از مشوره رهبران عملی خواهم کرد.

آقای حبیبی می‌گوید:

"من به حیث یک جنرال سابقه دار به این نتیجه رسیدیم که برای صلح و امنیت یگانه راه در مسایل ملی برادری و وحدت ملی است. من برای برنامه‌های تاکتیکی، اوپراتیفی و ستراتیژیک طرحی را ساخته ام و پس از مشوره رهبران حکومت وحدت ملی آن را عملی خواهم کرد."

از سوی دیگر معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی گفت که بر ضد خود فروخته شده‌های بی‌گانه در داخل نظام مبارزه می‌کند و برای مستقل بودن اقتصاد ریاست امنیت ملی تلاش خواهد کرد.

ستانکزی: امنیت ملی را از این پوشش کوچک باید کشید.

ستانکزی: امنیت ملی را از این پوشش کوچک باید کشید.

آقای ستانکزی می‌گوید:

"امنیت ملی را از این پوشش کوچک که چند کارمند داشته باشد، باید کشید. ما در برابر آنانیکه در افغانستان بخاظر منافع دیگران و در میان افغان‌ها نفاق می‌افگنند و بخاطر ضعیف ساختن نظام افغانستان تلاش می‌ورزند مبارزه جدی خواهیم کرد."

پیش از این حکومت وحدت ملی از بهر اینکه اداره‌های مهم امنیتی از سوی سرپرستان اداره می‌شد، با انتقاد زیاد روبرو بوده‌است.

اینکه با آمدن این اشخاص در رأس دو سکتور امنیتی، در بخش امنیت، و عدالت چه تغییرات بمیان خواهد آمد انتظاری است که گذشت زمان پاسخ می‎دهد.

گزارش: نظیفه محبوبی

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 198 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 23:24

سازمان ملل متحد می‎گوید، تعداد پناهجویان و بی‎جاشده‎گان داخلی در سال گذشته در جهان به بیش از ۶۵ میلیون تن رسیده‎است.

تعداد افغان های که در اثر جنگ ها در داخل این کشور بیجا شده اند، دوبرابر به 1.2 ملیون در جریان سه سال افزایش یافته است.

ظریف نظر در این رابطه مصاحبه را با سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان انجام داده است. متن کامل این مصاحبه را در برنامهء روز سه شنبهء "آزادی و شنونده " نیز می توانید، بشنوید.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 148 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 23:24

سازمان ملل متحد می‎گوید که شمار پناهجویان و بی‎جاشده‎گان داخلی در سال گذشته در جهان به بیش از ۶۵ میلیون تن رسیده‎است.

جنگ، شکنجه و تحت تعقیب قرار گرفتن افراد در کشور های مانند افغانستان و سوریه سبب شده‎است تا تعداد پناهجویان و بی‎جاشده‎گان داخلی در سال گذشته در جهان به گونه بی‎سابقه بلند برود.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‎گان امروز با ابراز این مطلب افزود که شمار پناهجویان و بی‎جاشده‎گان داخلی در ۲۰۱۵ در جهان به ۶۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسیده‎است.

در سال ۲۰۱۴ هم، جهان شاهد شمار بی‎سابقه مهاجران پس از جنگ جهانی دوم بود و این رقم ۶۰ میلیون نفر اعلام شده بود.

فیلیپو گراندی، رئیس کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‎گان یا « UNHCR» در مورد افزایش شمار مهاجران و بی‎جاشده‎گان داخلی بیشتر می‎گوید:

"متأسفانه رقم [بی‎جاشده‎گان داخلی و پناهجویان] در سال گذشته ۱۰ درصد بلند رفته‎است. حالا این رقم به ۶۵ میلیون نفر می‎رسد. دو سوم آنها بی‎جاشده‎گان داخلی هستند که دسترسی به آنها خیلی مشکل است. یک سوم آن‎ها پناهجویان هستند که ۹۰ درصد ایشان از کشور های با درآمد متوسط یا کشور های فقیر هستند، ۵۰ درصد پناهجویان را کودکان تشکیل می‎دهند، بنابرین هر یک ازین‎ها بخشی از معلومات بسیار ناراحت کننده‎ای است که نیاز داریم به آن رسیده‎گی کنیم."

گزارش «UNHCR»: تقریباً نیم بی‌جا شده‌گان داخلی و پناهجویان شهروندان افغانستان، سوریه و سومالیا اند.

گزارش «UNHCR»: تقریباً نیم بی‌جا شده‌گان داخلی و پناهجویان شهروندان افغانستان، سوریه و سومالیا اند.

بر اساس گزارش سالانۀ «UNHCR»، حدود نیم این بی‎جاشده‎گان داخلی و پناهجویان را شهروندان افغانستان، سوریه و سومالیا تشکیل می‎دهند.

به گفتۀ فیلیپو گراندی، در کشور های که جنگ جریان دارد، سال گذشته ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از خانه‌های شان بی‌جا شده‌اند، ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کشور های شان را ترک کرده‌اند و ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دیگر درخواست پناهنده‌گی سیاسی داده‌اند.

گراندی به رهبران تمام کشور ها به شمول کشور های اروپایی هم پیشنهادی داشت.

پیشنهادش اینکه برای خاموش ساختن آتش جنگ در کشور های در حال جنگ تلاش بیشتر کنند، زیرا به گفتۀ وی بسیاری از مهاجران از ترس درگیری فرار کرده‌اند.

وی می‌افزاید:

"پیام پناهجویان و مهاجرانی که از دریای مدیترانه عبور می‌کنند و به سواحل اروپا می‌رسند، اینست که اگر شما مشکلات را حل نکنید، مشکلات دامن گیر شما خواهد شد. این یک پیام قوی است. یک پیام دردناک است و بخاطری دردناک است که مدت زیادی را دربر گرفته تا مردم در کشور های ثروتمند این را درک کنند و اما فکر می‌کنم این یک فراخوان برای عمل است."

آقای گراندی به صورت مشخص در مورد مهاجرین افغان نیز صحبت کرده‌است.

آقای گراندی به صورت مشخص در مورد مهاجرین افغان نیز صحبت کرده‌است.

آقای گراندی پیش از مسافرت به افغانستان، این سخنان را به مناسبت روز جهانی مهاجرت ابراز کرده‌است.

او به صورت مشخص در باره مهاجران افغان هم صحبت کرد.

به گفتۀ فیلیپو گراندی، روز بین‌المللی مهاجرت را بخاطری در افغانستان تجلیل می‌کند که مشکلات مهاجران افغان همیشه از سوی جهانیان نادیده گرفته شده و بار ها به فراموشی سپرده شده‌است.

او افزود به این مشکلات زمانی توجه شده که یک رویداد بزرگ در جهان در ارتباط به افغانستان مانند حملات یازده سپتمبر اتفاق افتاده‌است.

گراندی افزود که بی‌ثباتی در افغانستان دلیل اصلی موجودیت شمار زیادی از افغان‌ها در میان صدها هزار پناهجو در اروپاست.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 172 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 20:15

آیسا یا اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان کمپاین بین‎المللی "سرمایه گذاری در افغانستان" را رسماً آغاز کرد.

مسئولین این اداره روز دوشنبه حین افتتاح این کمپاین گفتند که هدف آن معرفی افغانستان به مثابه مکان مناسب برای سرمایه گذاری در منطقه و جهان است.

قربان حقجو رئیس این اداره با تأکید بر اینکه با راه اندازی این برنامه چهره جدیدی از افغانستان به جهان معرفی شده و سبب توسعه سرمایه گذاری و رونق بیشتر کسب و کار در کشور خواهد شد، گفت این کمپاین برای جلب توجه سرمایه گذاران خارجی در افغانستان راه اندازی شده‌است.

حقجو: با راه اندازی این برنامه چهره جدیدی از افغانستان به جهان معرفی خواهد شد.

حقجو: با راه اندازی این برنامه چهره جدیدی از افغانستان به جهان معرفی خواهد شد.

وی اهداف این کمپاین را چنین بیان کرد:

"هدف اول سهم دهی استراتیژی تمام نهاد های سکتوری در رابطه به سرمایه گذاری است، دوم جلب و جذب سرمایه گذاری‎های مستقیم خارجی، سوم توسعه و تشویق سرمایه گذاری‎های داخلی، چهارم طرح پالیسی‎های قابل تطبیق برای سرمایه گذاری و بهبود سرمایه گذاری، پنجم تغییر روش و عملکرد تشویق سرمایه گذاری از روی کرد تشویقی به تسهیل سرمایه گذاری، ششم معرفی افغانستان منحیث مقصد باالقوه برای سرمایه گذاری در منطقه و جهان."

آقای حقجو گفت که کمپاین بین‎المللی "سرمایه گذاری در افغانستان" از طریق تحقیق جامع در مورد سرمایه گذاری، ایجاد برد تخنیکی در چوکات حکومت، اصلاح فضای سرمایه گذاری و تبلیغ تطبیق می‎شود.

وی گفت که این کمپاین سکتورهای زراعت، تولید، انرژی، معادن و ساختمان را در کشور تحت پوشش قرار می‎دهد.

فرهاد دریا هنرمند مشهور کشور که منحیث سفیر افتخاری کمپاین بین‎المللی "سرمایه گذاری در افغانستان" معرفی شده تعهد نمود که در زمینه با اداره آیسا همکار خواهد بود.

فرهاد دریا: با اداره آیسا در این زمینه همکاری خواهم کرد.

فرهاد دریا: با اداره آیسا در این زمینه همکاری خواهم کرد.

مسئولین آیسا یا اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان می‎گوید که میزان رشد اقتصادی این کشور از سال ۲۰۱۳ میلادی به بعد بطی شده و به گفته آنان نیاز است تا تلاش‎های جدی در خصوص رشد اقتصاد کشور انجام شود.

این اداره حدود دو ماه قبل مرکزی را نیز زیر نام "ابتکار در کسب و کار" به هدف رشد تجارت و سرمایه گذاری در افغانستان ایجاد کرد.

در این‎حال عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه کشور تأکید دارد که حکومت وحدت ملی از سرمایه گذاران داخلی و خارجی حمایت می‎کند.

عبدالله: حکومت وحدت ملی از سرمایه گذاران داخلی و خارجی حمایت می‌کند.

عبدالله: حکومت وحدت ملی از سرمایه گذاران داخلی و خارجی حمایت می‌کند.

وی که در نشست افتتاح کمپاین بین‎المللی "سرمایه گذاری در افغانستان" حضور داشت گفت:

"امروز این قدم که برداشته شده یک قدم بزرگ است در صورت که قدم‎های عملی در قبال داشته باشد من از حمایت حکومت وحدت ملی از سرمایه گذاری از تولیدات داخل و از صنعت یک بار دیگر اطمینان می‎دهم."

از سوی هم خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفت که توجه به تولیدات داخلی می‎تواند روی بهبود وضعیت کشور تأثیر مثبت بگذارد.

وی ابراز امیدواری کرد که تلاش‎ها برای رشد سرمایه گذاری و سکتور خصوصی کشور در حد شعار باقی نمانده بلکه در زمینه گام‎های عملی برداشته شود.

گزارش: آرزو غیاثی

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 178 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 20:15

در حاشیۀ شرقی کابل، شهرکی مدرن ساخته شده‌است که چهرۀ آیندۀ شهری را مجسم می‌کند که زمانی مساعدت‌های بین‌المللی به آن سرازیر شده بود.

قطار منظم خانه‌های ییلاقی، ویلا های مجلل، بلند منزل‌ها و یک مسجد جدید در آن منطقه بسرعت ساخته شد، حدود ۵۰۰ کارگر در آن کار می‌کردند و تعدادی خریداران هم زیاد بودند.

شهر کابل که تا خروج نیروهای رزمی بین‌المللی از افغانستان در ۲۰۱۴ میلادی در حالت شگوفایی قرار داشت، اینک به یک شهر مزدحم با اقتصاد متزلزل تبدیل شده‌است.

از دست دادن منابع عایداتی باعث آن شده‌است که شهرک‌های مدرن ساخته شده در کابل تقریباً خالی باقی بمانند.

حاجی حفیظ الله کاروان که یکی از این شهرک‌ها را ساخته‌است در دفتر کارش که دیوار های آن با پوستر های اعلانات فروش ملکیت‌های نیمه خالی شهرکی را که ساخته پوشانیده شده‌است، با اشاره به وضعیت بازار فروش ملکیت‌ها در شهر کابل می‌گوید، حتی کسانیکه تا ۵۰ درصد پیش پرداخت خرید خانه را کرده‌اند، اکنون منصرف شده‌اند.

کاروان: حتی کسانیکه تا ۵۰ درصد پیش پرداخت خرید خانه را کرده‌اند، منصرف شده‌اند.

کاروان: حتی کسانیکه تا ۵۰ درصد پیش پرداخت خرید خانه را کرده‌اند، منصرف شده‌اند.

اینک تعداد کارمندان شرکت ساختمانی حفیظ الله کاروان به صد تن کاهش یافته‌است و آیندۀ فروش ملکیت‌های وی با وصف کاهش قیمت‌های آن به نصف، ضعیف به نظر می‌رسد.

درحالیکه افغانستان خود را با واقیعت‌های دشوار اقتصادی وفق می‌دهد، خالی بودن شهرک‌های تازه ساخته شده، صرف یک رخ چهرۀ سریعاً در حال تغییر شهر کابل است.

در سال ۲۰۱۰ میلادی حدود ۱۳۰ هزار نظامی خارجی در افغانستان حضور داشتند و بر اساس ارقام بانک جهانی مساعدت‎های بین‎المللی به شمول مصارف نظامی و بازسازی در افغانستان ۱۵.۷ میلیارد دالر بود.

امروز درحالیکه تعداد نیروهای بین‎المللی در افغانستان حدود ۱۴ هزار تن می‎باشد، رقم مساعدت‎های بین‎المللی به افغانستان به ۸ میلیارد دالر کاهش یافته‎است.

رکود اقتصادی در کابل از شهرک‎های خالی و نیمه تمام خیلی فراتر می‎رود و افغانستان را به یک لیست از مشکلات مواجه ساخته‎است.

در برخی مناطق شهر کابل، عمدتاً در حاشیه‎های شهر و دامنه‎های تپه‎ها بیجاشده‎گان داخلی کمپ‎های را ایجاد کرده و به مرور زمان خانه‎های گلی را در آن آباد کرده‎اند. این کمپ‎ها با سیستم آب رسانی، بدرفت و بس‎های شهری وصل نیستند.

بی‌جا شده‌گان داخلی عمدتاً در حاشیه‌های شهر و دامنه‌های تپه‌ها خانه‌های گلی آباد کرده‌اند.

بی‌جا شده‌گان داخلی عمدتاً در حاشیه‌های شهر و دامنه‌های تپه‌ها خانه‌های گلی آباد کرده‌اند.

خوزمن علومی معاون سابق ادارۀ خدمات شهری شاروالی کابل می‌گوید، نفوذ این شهرک‌ها به محدودۀ شهر، دشواری‌های زیاد را برای کابل ایجاد کرده‌است.

درحالیکه جنگ‌ها در مناطق مختلف افغانستان ادامه دارد، افراد بیشتر به شهرک‌های بی‌جا شده‌گان در کابل می‌آیند و این دشواری در حالت گسترش قرار دارد.

غلام علی یک بی‌جا شدۀ داخلی که سرپرست یک خانواده هشت نفریست در حالیکه در کنار خیمه‌اش در یک کمپ بی‌جا شده‌گان نشسته‌است، می‌گوید که با تصور اینکه در کابل کار و غریبی خواهد یافت به این شهر آمده‌است.

غلام علی با تصور اینکه در کابل کار و غریبی خواهد یافت به این شهر آمده‌است.

غلام علی با تصور اینکه در کابل کار و غریبی خواهد یافت به این شهر آمده‌است.

برخی کارشناسان هوشدار داده‌اند، درحالیکه چهرۀ کابل تغییر می‌کند، عمیق شدن تفاوت در عایدات باشنده‌گان آن می‌تواند زمینه را برای بی‌ثباتی اجتماعی فراهم کند.

شهر کابل که در سال ۲۰۰۱ میلادی حدود ۵۰۰ هزار تن در آن زنده‎گی می‎کردند، اینک بین ۵ تا ۷ میلیون نفوس دارد.

تعدادی زیاد اتباع خارجی که سال ۲۰۰۱ میلادی از کابل بازدید کرده بودند، می‎گویند که در آن زمان می‎شد از بالای بام یک ساختمان بلند محدودۀ شهر را مشاهده کرد، اما امروز پهنای غیر منظم و غیر قابل کنترول شهر کابل خیلی فراتر از ساحۀ دید انسان قرار دارد.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 216 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 18:37

نی یا دفترحمایت از رسانه های آزاد افغانستان خشونت های در حال افزایش در برابر خبرنگاران را تقبیح کرده و آنرا نگران کننده خواند.

صدیق الله توحیدی رئیس دیده بان این اداره امروز به رادیو آزادی گفت که در بیست روز گذشته ده رویداد خشونت علیه خبرنگاران را ثبت کرده اند.

آقای توحیدی از حکومت می‌خواهد که به مصئونیت خبرنگاران داخلی و خارجی توجه جدی کرده و در قسمت دادن معلومات با آنان کمک لازم نماید.

وزارت داخله افغانستان خشونت علیه خبرنگاران را محکوم کرده و تأکید می‌کند که عاملین این رویداد ها را شناسایی و به پنجه قانون می‌سپارد.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 191 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 18:37

وزارت خارجه پاکستان می‌گوید که هیئت رسیده از کابل گفتگوها با هیئت آن کشور را آغاز کرده اند.

در خبرنامۀ وزارت خارجه پاکستان آمده است که گفتگوها در فضای دوستانه ادامه داشته و تأکید دو طرف این است که مشکلات به میان آمده میان دو کشور باید از طریق گفتگو حل گردد.

ریاست هیئت افغان را در این سفر حکمت خلیل کرزی به عهده داشته که صبح امروز بخاطر مشکلات بوجود آمده در گذرگاه تورخم وارد اسلام آباد گردید.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان درمورد گفت:

"افغانستان در هر اقدام مرتبط به خط دیورند در مطابقت با تمامی عرف بین الملل عمل نموده و با جدیت از تمامی مجاری بین المللی و دیپلوماتیک در حل معضلات بمیان آمده در امتداد این خط اقدام می‌کند."

ساخت دروازه در گذرگاه تورخم هفته گذشته از سوی نظامیان پاکستانی باعکس العمل تند نیروهای سرحدی افغان مواجه گردیده که در سه روز به صورت وقفه یی برای هر دو طرف تلفات وارد گردید.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 176 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 18:37

مقامات پولیس هرات می‌گویند که یک افسر اردوی ملی از سوی افراد ناشناس در این ولایت به قتل رسیده است.

عبدالرؤف احمدی سخنگوی قوماندانی امنیه هرات به رادیو آزادی گفت که این رویداد صبح امروز در مرکز شهر هرات رخ داده است.

وی گفته است که عامل این رویداد از محل فرار کرده اما نیروهای کشفی تحقیقات شانرا بخاطر شناسایی و گرفتاری وی آغاز کرده اند.

آقای احمدی گفت تا کنون انگیزه این رویداد روشن نیست.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 154 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 17:12

اداره ملی ستندرد افغانستان یا انسا برای اولین بار به هدف تثبیت کیفیت محصولات داخلی یک علامت یا نشانه را ایجاد کرد.

نقیب الله رئیس این اداره امروز به خبرنگاران در کابل گفت که این علامت تضمین کننده کیفیت مواد وارد کننده به کشور و محصولات داخلی می‌باشد.

در این نشان، انسا در یک چوکاتی به رنگ آبی نوشته شده و مقامات می‌گویند که این نشانه در پیشرفت اقتصاد و تجارت کشور مهم بوده می‌تواند.

مقامات افغان در حالی کیفیت مواد را تضمین می‌کند که قبل از این از نشان‌های جعلی شکایاتی زیادی وجود داشته است.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 196 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 17:12

مسئولین اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که برخی از ماده های قرارداد اپتا در بخش ترانزیت، از سوی حکومت پاکستان عملی نمی‌شود.

صیام الدین پسرلی سخنگوی این اتاق امروز به رادیو آزادی گفت که پاکستان برخی از ماده های این قرار داد را به نفع خودش تفسیر کرده و در حال حاضر پاکستان خلاف این قرارداد صد درصد اموال تاجران افغان را نظارت می‌کند.

آقای پسرلی از حکومت خواست که تا روی این قرار داد بازنگری کرده و مشکلات موجود را حل سازد.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 194 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 17:12

برنامه ورزشی رادیو آزادی در این هفته روی موضوع قهرمانی ورزشکاران تکواندو در جرمنی و هفته المپیک می‌چرخد.

در گزارش این هفته می‌شنوید که ورزشکاران افغان مقیم در جرمنی توانسته‌اند که شش مدال طلا را در مسابقات بکتال کت در جرمنی بدست آورند.

و در مصاحبه از ظاهر اغبر رئیس کمیته المپیک افغانستان می‌شنوید که هفته المپیک چه است و آماده‌گی آن‌ها برای المپیک ۲۰۱۶ روی چه‎است؟

الیاس صالح این برنامه را ترتیب نموده‎است:

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 213 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 15:53

بیشتر روزنامه های چاپ امروز کابل مطالب شان را به تنش های اخیر میان افغانستان و پاکستان اختصاص داده اند.

ویسا

روزنامه ویسا در مطلبی نوشته که سرتاج عزیز مشاور روابط بین المللی صدراعظم پاکستان گفته؛ هر کشوری که بر آنان حمله کنند، پاسخ آن را خواهند داد.

در ادامه آمده که سرتاج عزیز در صحبت با بخش اردوی بی بی سی گفته که ساخت دروازه در تورخم ادامه خواهد داشت و پاکستان با این کار اش نه کدام فیصله در این مورد با افغانستان را نقض می‌کند و نه هم از کدام قانون بین المللی سرکشی می‌کند.

در این مطلب به نقل از مشاور روابط خارجی صدراعظم پاکستان آمده که گفته تا زمانیکه میان افغانستان و پاکستان در نقطه مرزی یک سیستم اداری به میان نیاید تروریزم، افراطیت، قاچاق و سایر مشکلات حل نخواهند شد.

روزنامه ویسا همچنان در یک مطلب دیگر نوشته که در بهرامچه هلمند نیز کار ساخت تأسیسات از سوی پاکستان جریان دارد.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد نیز در سرمقاله اش در همین رابطه واکنش جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری را به نشر رسانیده است.

این روزنامه نوشته که جنرال دوستم به پاکستان هشدار داده که اگر به جنگ در تورخم خاتمه ندهد و صحبت ها در این مورد را قبول نکند بر ضد پاکستان اقدام خواهد کرد.

مقاله نویس نوشته این به این معنی است که اگر پاکستان حرف ها در این مورد را نپذیرد قصداً می‌خواهد که قدرت افغان ها را آزمایش کند.

قدرتی که به گفته مقاله نویس اندکی از آن چند روز قبل در تورخم از سوی نیروهای افغان به نمایش گذاشته شد.

کابل پُست

روزنامه کابل پُست در مطلبی نوشته که هیئتی به هدف حل مشکلات در تورخم به پاکستان می‌رود.

کابل پُست نوشته، قرار است این هیئت به ریاست حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان به دعوت سرتاج عزیز مشاور روابط خارجی صدراعظم پاکستان به آنکشور برود.

و در ادامه آمده که در اعلامیه که در این مورد از سوی وزارت خارجه پاکستان نشر شده آمده که در این دیدار در کنار بحث روی تنش های به میان آمده در تورخم در رابطه به چگونگی مدیریت در سرحد و برخی مسایل دیگر صحبت خواهد شد.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 176 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 15:53

به اساس نتایج انتخابات محلی در ایتالیا حزب چپ میانۀ دیموکراتیک صدراعظم ماتیو رنزی ضربه بزرگی دیده است.

نتایج انتخابات نشان می‌دهد که جنبش پنج ستاره در شهر‌های روم و تورین موفقیت‌های بزرگی کسب کرده است.

ویرجنیا راجی رهبر این جنبش نشان داد که نخستین زنی است که به حیث شاروال روم انتخاب خواهد شد.

راجی یک وکیل ۳۷ ساله است.

تحلیل گران سیاسی می‌گویند که خشم بیش از حد مردم در مورد فساد اداری در پیروزی جنبش پنج ستاره نقش عمده داشته است.

اعضای وابسته به حزب رنزی در شهرهای میلان و بولونیا در شمال ایتالیا همچنان قدرت‌شان را حفظ کرده اند.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 179 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 15:53

وزارت تحصیلات عالی افغانستان اطمنیان می‎دهد که در روند توزیع دیپلوم‎های جدید هیچ نوع جعل کاری صورت نمی‎گیرد.

سخنگوی این وزارت روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت‎، کار روی میکانیزم توزیع دیپلوم‎ها در موسسات و پوهنتون‎های خصوصی و دولتی جریان دارد.

وی می‎گوید، از یک میلیون دیپلوم چاپ شده در جرمنی تا کنون ۷۸ هزار آن به افغانستان رسیده و در آینده نزدیک روند توزیع آن از سوی این وزارت آغاز می‎گردد.

فرشته ندا خبرنگار ما از کابل مصاحبه را با فیصل امین سخنگوی وزارت تحصیلات عالی انجام داده و در نخست از وی در مورد جزئیات این دیپلوم‎ها پرسیده‎است.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 186 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 14:47

مقامات محلی ننگرهار می‌گویند در عملیات نیروهای امنیتی افغان شام دیروز سه فرد مربوط به گروه داعش بازداشت شده اند.

عطا الله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار به رادیو آزادی گفت که این افراد از منطقه وچ کوت ولسوالی اچین بازداشت شده و در بین آنان یک تبعه تاجکستانی نیز شامل می‌باشد.

به گفته وی از نزد افراد بازداشت شده یک پایه جی پی اس و یک سیت مبایل بدست آمده است.

آقای خوگیانی می‌گوید که افراد بازداشت شده در تحقیقات ابتدایی شان اعتراف کرده اند که برای گروه داعش فعالیت می‌کردند.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 222 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 14:47

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید هیئت حکومت این کشور برای گفتگو با مقامات پاکستانی روی معضله اخیر در گذرگاه تورخم صبح امروز راهی اسلام آباد گردید.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت امروز در صحبت با رادیو آزادی گفت که این سفر به ریاست حکمت خلیل کرزی معین سیاسی این وزارت صورت گرفته و در ترکیب این هیئت نماینده های وزارت دفاع، داخله و شورای امنیت ملی نیز شامل اند:

"هدف عمده این سفر هیئت جمهوری اسلامی افغانستان بحث و گفتگوها با مقام های پاکستانی در رابطه به اعمار تأسیسات و چگونگی اعمار دروازه در تورخم خواهد بود."

حکومت پاکستان از وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی افغانستان دعوت کرده بود تا برای حل این تنش ها به اسلام آباد سفر کنند اما حکومت افغانستان حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه را به این کشور فرستاده است.

مشکل در گذرگاه تورخم بخاطر ساخت دروازه از سوی نظامیان پاکستانی هفته گذشته بروز کرده نیروهای نظامی و دو طرف نیز به درگیری های مقطعی پرداختند.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 171 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 14:47

وزارت داخله افغانستان می‌گوید، در نتیجه حمله انتحاری در شهر کابل ۱۴ تن از عساکر نیپالی کشته و پنج نیپالی بشمول چهار افغان زخمی شده‎اند.

در اعلامیۀ منتشر شدۀ وزارت داخله این حمله شدیداً تقبیح شده است.

معلومات قبلی

قوماندان امنیه شهر کابل می‌گوید در نتیجه حمله انتحاری منطقه بنایی در مربوطات ناحیه نهم شهر کابل ۱۴ تن از عساکر نیپالی کشته و زخمی شده‎اند.

عبدالرحمان رحیمی در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید که هدف حمله کننده انتحاری موتر کاستر حامل همین ۱۴ تن از اتباع نیپالی بود، اما آقای رحیمی واضح نساخت که از این ۱۴ تن چند تن آنان کشته و چند تن زخمی شده‎اند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان در صفحه تویترش نوشته‌است که در این حمله ۱۴ تن از اتباع نیپالی کشته شده و ۸ تن دیگر زخم برداشته‌اند.

این حمله حوالی ساعت شش صبح امروز در مربوطات ناحیه نهم امنیتی شهر کابل در منطقه بنایی در کوچه پل پاچا توسط انتحار کننده که پیاده بود، صورت گرفته‌است.

تا کنون مقام‌های نیپالی در مورد این رویداد چیزی نگفته‌اند، اما بیشتر اتباع نیپالی مقیم در کابل مسئولیت حفاظت ادارات و سفارت خانه‌های خارجی را بر عهده دارد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته‌است و ادعا می‌کند که بیش از ۲۰ تن از اتباع خارجی در این حمله کشته و زخمی شده‎اند.

این اولین حمله انتحاری بعد از آغاز ماه مبارک رمضان در شهر کابل است.

این درحالیست که چند روز قبل در مسجد جامع حصارک ولسوالی رودات ولایت ننگرهار نیز انفجاری رخ داد که در اثر این انفجار سه تن کشته شد و ۷۲ تن دیگر زخم برداشتند.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 187 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 12:32

شنونده های عزیز برنامه مربای مرچ اسلامالیکم امید وارهستیم که خوب وجورباشین و ماه رمضانه با حوصله مندی سپری کنین. با یک مربای مرچ تند و تیز آمدیم که نوش جان کنین. ای ره بگویین که چطور استین با برنامه های سیاسی تلویزیون ها و جنگ کارشناسان مسایل سیاسی؟ خدا ما و شماره کارشناس نسازه که نه به خود آبرو می مانن و نه به دگرا. خوب به امید ای که گوشهای تان صاف باشه و برنامه ره بشنوین رخ خوده طرف مطالب برنامه دور میتیم ده ای برنامه ده آغاز اطلاعیه شفاخانه چاربستر را داریم که از نبود وسایل جراحی به مردم خبر میته و از مردم تقاضا دارند که با مریض شان وسایل جراحی هم بیارند.

ده بخش دوم برنامه سری به خانه مامور الف شاه می زنیم و می شنویم که بچه اش چند هفته میشه که عاشق شده و بخاطر که به عشقش برسه پیش یک فالبین رفته تا فال خوده ببینه و ده بخش آخر برنامه گزارش یگانه جان دوگانه ره می شنویم که از یک نمایشگاه چرس ده کابل تهیه کده.

برای شنیدن برنامه روی لینک زیر کلیک کنید.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 161 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 12:32

قرار است معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان امروز در اسلام آباد با مقامات پاکستانی روی مشکلات در روابط دو کشور صحبت کند.

حکومت پاکستان از وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی افغانستان دعوت کرده بود برای حل معضله اخیر میان دو کشور به اسلام آباد سفر کنند ولی حکومت افغانستان تصمیم گرفت حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه را به آنجا بفرستد.

تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی می‌گوید این تصمیم حکومت با در نظرداشت رویدادهای اخیر گرفته شده است:

"رهبری دولت افغانستان تصمیم گرفت در این مرحله یک هیئت به سطح معین وزارت خارجه به پاکستان سفر کند. ریاست این هیئت را حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه به عهده دارد."

انتظار می‌رود در جلسه امروز در اسلام آباد برعلاوه موضوع تورخم روی سلسله موضوعات مهم دیگر و آینده پروسه صلح نیز صحبت شود.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 170 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 12:32

نجیب الله از ولایت وردک فلز کاری را در دوران مهاجرت در ایران آموخته است. وی تحربۀ ده ساله در این بخش دارد می گوید از کار و عایدی که دارد راضی و خوش است.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 200 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 11:16